Jacy użytkownicy przeglądają naszą witrynę?

Jeśli pragniemy mieć ciekawą i interesującą stronę internetową, należy pamiętać, że istotnym jej elementem są unikalne teksty i artykuły, bo to one właśnie zainteresują potencjalnych użytkowników. Projektując stronę www powinniśmy pamiętać preferencjach czytelników, ich oczekiwaniach oraz zachowaniach związanych z przeglądaniem i odczytywaniem treści. Oto zasady właściwie określające zachowania przeciętnych użytkowników:

Są niecierpliwi

Użytkownicy są bardzo niecierpliwi w przeglądaniu stron i szukaniu potrzebnych informacji. Często jest tak, że potencjalny użytkownik przebywając na naszej witrynie chce jak najszybciej dotrzeć do potrzebnych informacji. Warto zrobić wszystko, aby każdego użytkownika zatrzymać na stronie jak najdłużej. Konkurencja nie próżnuje… Pamiętajmy, że przejście czytelnika na stronę naszej konkurencji nie wymaga dużo czasu. Dlatego takie istotne jest zrozumienie motywów odwiedzin naszej witryny.

Nie będą uczyć się obsługi

Użytkownicy zazwyczaj są bardzo leniwi, i raczej nie mają prawdopodobnie ani chęci, ani ochoty na naukę obsługi serwisu. Jeśli napotykają na jakieś problemy, nie zawsze szukają pomocy na podstronach omawiających problem i ewentualnie rozwiązujących dany problem. Dlatego nie warto tworzyć rozbudowanego i nieprzejrzystego działu z pomocą, bo potencjalny czytelnik, opuści naszą stronę raz na zawsze i… przeniesie się do konkurencji.
Nie szukają optymalnych, tylko zadowalających rozwiązań
Podczas przeglądania Internetu wszyscy się śpieszą i za czymś gonią, dlatego nie szukają idealnych rozwiązań, wolą zaspokoić się rozwiązaniami zadawalającymi. Jeśli muszą wybrać, to zadowolą się pierwszym lepszym skutecznym rozwiązaniem. Nie zadają sobie trudu, aby rozważać wszystkie możliwe opcje, żeby później wybrać optymalne rozwiązanie. Dlatego, żeby zatrzymać na dłużej użytkowników na naszej stronie powinniśmy zadbać o jej prawidłową i intuicyjną strukturę. Wszystko na stronie powinno być na tyle intuicyjne, aby można było przewidzieć wszelkie zachowania przeciętnego użytkownika.

Przeglądają strony nie czytając ich

W Internecie jest tyle tekstów i informacji, że przeczytanie wszystkiego jest praktycznie niemożliwe. Czytanie artykułów na monitorze, to wielki wysiłek dla oczu, dlatego należy mówić raczej o przeglądaniu artykułów niż ich czytaniu. Nie od dzisiaj wiadomo, iż im dłuższy jest tekst, tym mniejsza jego część zostaje przeczytana. Dlatego na potrzeby użytkownika powinniśmy przygotować tekst według zasady „odwróconej piramidy” czyli, najpierw nagłówek, potem przekazać w skróconej formie streszczenie, tak żeby zachęcić czytelnika do dalszego czytania artykułu, a dopiero na koniec zamieścić zasadniczą treść tekstu. Czytelnicy podczas przeglądania strony przeważnie nie czytają całej ich zawartości. Poszukują oni raczej wyróżnionych nagłówków czy interesujących ich fragmentów tekstów.

Szukają linków

Powszechnie wiadomo, że zasadniczą rolę w zaprojektowaniu serwisu ma odpowiednia struktura i hierarchia linków. Użytkownicy, którzy po raz pierwszy odwiedzają naszą stronę, zapewne będą szukali klikalnych odnośników części strony. Im więcej kliknięć użytkownik musi wykonać, żeby dotrzeć do szukanych informacji, tym istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że je znajdzie. Użytkownik powinien zrobić maksymalnie trzy kliknięcia, aby odnaleźć szukaną informację.

Kochają konwencje

Jeśli tworzymy stronę internetową powinniśmy trzymać się wypróbowanych konwencji i zasad, ogólnie panujących w Internecie. Standardy, tych należy się trzymać i naszą stronę zbudować w oparciu o te właśnie standardy. Np. logo powinno być umieszczone z lewej strony ekranu, i koniecznie być klikalne, czyli być linkiem do strony głównej naszego serwisu. Jeśli będziemy zbytnio innowacyjni i kreatywni podczas projektowania elementów serwisu, możemy doprowadzić do nieodwracalnych w skutkach błędów ze szkodą dla naszej strony.

Potrzebują nawigacji i wyszukiwarki

Użytkowników poszukujących informacji w Internecie możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsi szukają ich za pomocą wyszukiwarki, drudzy przeszukują strony w poszukiwaniu potrzebnych informacji.
Dla tych, którzy przeszukują witrynę w poszukiwaniu informacji, powinno się stworzyć odpowiednio intuicyjną nawigację na stronie, gdzie:

– wyróżniono wszystko to co jest najistotniejsze, np. przez pogrubienie czy zmianę koloru
– artykuły umiejętnie powiązane ze sobą ze sobą w układzie witryny
– rzeczy najbardziej ważne będzie z łatwością odróżnić od rzeczy mniej ważnych.

Dla użytkowników preferujących wyszukiwanie informacji poprzez wyszukiwarkę, należy umieścić ją w widocznym miejscu serwisu. Im prostszą umieścimy wyszukiwarkę, tym lepiej. Dzięki temu będzie ona bardziej użyteczna, ponieważ ż z zaawansowanych opcji wyszukiwarek korzysta niewielka część użytkowników.

Podczas projektowania strony internetowej należy zadbać przede wszystkim o użytkownika, jego preferencje i zachowania. To powinien być główny punkt odniesienia. Należy tak projektować naszą witrynę, żeby zachować szacunek dla potrzeb użytkownika, zachowując naszą kreatywność. Nie wstawiajmy na siłę elementów, jakie nie będą miały odwzorowania w potrzebach i zachowaniach użytkownika.

Więcej: http://katalog-firmy.net/blog/usability/

(221)

Podziel się:
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+